delovna skupinaFrance Štiglic na snemanju filma Na svoji zemlji. (del Fabbro)

Večino prizorov za film Na svoji zemlji so posneli v Baški grapi v precej težkih razmerah po drugi svetovni vojni. Snemanje se je članom filmske ekipe in vaščanom globoko vtisnilo v spomin. Tukaj bomo stopali v čevlje režiserja Franceta Štiglica in domačinov.

vodiči
Štiglic na ogledu terena, april 1947. (del Fabbro) Partizan Sova. (del Fabbro)

Filmska ekipa je prvič obiskala Baško grapo pomladi 1947, da bi poiskala snemalne lokacije. »Pod nami je ležala dolina. Nisi je mogel objeti z očmi naenkrat, marveč si ji moral slediti z zasukom do zadnjih robov, ki so jo zapirali kot filmske makete v prosojni protisončni luči. Po dnu doline se je svetlikala rečica, ob njej sta se križaje zvijali cesta in železnica. Na strmem pobočju so se pod pečinami in strmimi senožetmi bleščale strehe vasi. V tem trenutku je zaživel partizan Sova iz scenarija in kar slišal sem ga, kako pravi z ljubeznijo in ponosom: Stane, glej jo, našo Grapo! … Da, to je naša Grapa! V njej se odigrava naša filmska zgodba.« (France Štiglic, Stari bomo dvajset let II, Ekran, 1964, str. 1692)

Štiglic Snemanje
France Štiglic je bil v času snemanja filma zelo mlad. (iz arhiva Tuga Štiglica) Ekipa se pripravlja na snemanje na železniški progi, zadaj desno vidimo Koritnico. (del Fabbro)

France Štiglic je bil k prvi filmski ekipi povabljen kot pomočnik režiserja zaradi izkušenj pri jugoslovansko-sovjetski koprodukciji V gorah Jugoslavije in ker je na filmskem festivalu v Benetkah dobil bronastega leva za kratki film Mladina gradi. V drugi, pomlajeni ekipi so ga določili za glavnega režiserja in čeprav je bil star šele sedemindvajset let, se izziva ni ustrašil. Film so snemali v težkih pogojih nekaj let po koncu druge svetovne vojne. Šest članov filmske ekipe so pred snemanjem poslali na kratko usposabljanje na Češko, drugi pa so bili večinoma brez formalne filmske izobrazbe. Tehnična ekipa je pogosto improvizirala. Tonski snemalec Rudi Omota je sam sestavil napravo za snemanje zvoka. Igralci so se v Baški grapi učili filmske igre. »Najtežje je bilo z gojenci Igralske akademije. Bili so sami mladi Hamleti in Oresti. Vselej je trajalo nekaj dni, preden smo jih naučili spet preprosto govoriti. Mislim, da so se tudi gledališki igralci precej naučili od filma. Predvsem biti pristen in naraven.« (France Štiglic, Stari bomo dvajset let III, Ekran, 1964, str. 1999)

Tildica
Štefka Drolc v novo sešiti opravi pred snemanjem filma. (del Fabbro) Filmska Tildica v ponošenih oblačilih med vaščankami. (fotogram)

Za nastajanje filma Na svoji zemlji je bilo značilno dobro sodelovanje ekipe z domačini. Ko je ekipa prišla na teren, je razburkala umirjeno vaško življenje. Glavni ustvarjalci so stanovali na Mostu na Soči, drugi člani ekipe pa pri domačinih na Grahovem in Koritnici. Štiglicu se novi kosi preproste kmečke garderobe, sešiti za film, niso zdeli prepričljivi, zato so jih igralci z vaščani zamenjali za njihova ponošena in zakrpana vsakdanja oblačila. Domačini so pomagali pri logistiki in preskrbi ekipe, v množičnih prizorih so sodelovali tudi kot statisti. »Pri prizorih, kjer nastopajo vaščani, so sodelovali Grahovci in Koričani. Radi so se odzvali, posebno ker je film prikazoval tisto, kar so sami doživeli. Povedali so nam, da ja bilo ob kapitulaciji prav tako, kot smo snemali mi. V njihovi vasi so streljali in obešali talce. Sodelovali so z vojsko, ki je napadala progo in postojanko v vasi. Zato so se znali pri snemanju vživeti v prizore. Pa ne samo to, bili so tudi ostri kritiki vsega, kar po njihovem ni bilo pristno… Med svojim delom smo se zbližali z ljudmi. Prirejali smo jim filmske predstave, jim povedali, kaj je film in kako ga je treba gledati in kakšen bo naš film.« (Štiglic, Stari bomo dvajset let III, Ekran, 1964, 21, str. 2000)

domačini, igralci
Poklicni igralci in domačini v množičnem prizoru. (del Fabbro) Jakob Kavčič, po domače Rusc z Grahovega ob Bači, je imel med vaščani največjo vlogo, saj je v filmu tudi spregovoril. (del Fabbro)
ekipa pri kosilu
Ekipa pri kosilu. (del Fabbro, hrani Emilija Soklič) Filmska ekipa snema prizor s Sovo in Orličem, ki ga v filmu ne vidimo. (del Fabbro)
Naslednjič so se ustvarjalci in domačini na Grahovem ob Bači srečali konec oktobra 1975, ko je bil odkrit spomenik snemanju filma Na svoji zemlji. V časopisih lahko zasledimo, da je šlo za praznovanje tridesetletnice slovenske kinematografije. Oddaja Televizije Slovenija Slavje slovenskega filma je zabeležila navdušenje filmskih ustvarjalcev in navezanost domačinov na film. Albert Manfreda, tedanji predsednik Krajevne skupnosti Grahovo ob Bači, se je takole spominjal snemanja: »Tisto poletje in jesen 1947 sta bili za nas otroke, ki smo takrat odraščali, posebno doživetje. Ves čas snemanja filma smo aktivno, kolikor je pač bilo v naših močeh, sodelovali in spremljali vse dogodke. Posamezne odlomke iz filma smo se naučili na pamet, še danes jih znamo. Med vsemi dogodki ob snemanju filma mi je najbolj ostalo v spominu miniranje proge.« (Slavje slovenskega filma, Jovita Podgornik, TVS, 1975)

proslava
Proslava ob odkritju spomenika. (A. Manfreda) Ekipa TVS med delom. (Ivan Marinček)

Tretje srečanje še živih ustvarjalcev filma Na svoji zemlji in vaščanov, ki so sodelovali pri snemanju, se je zgodilo leta 2008 na prireditvi ob šestdesetletnici filma na Grahovem ob Bači. Spomini obojih so zabeleženi tudi v dokumentarcu Dotik (Ivan Merljak, Vihra, 2008).

ustvarjalci
Ustvarjalci filma na prireditvi leta 2008: Ivo Belec, Aleksander Valič in Štefka Drolc. (Alenka Zgaga) Ekipa filma Dotik in pripovedovalci v filmu. (Alenka Zgaga)

Film Na svoji zemlji je pomemben element kulturne biografije Baške grape. Utrdil je ime Baška grapa in ga ponesel po Sloveniji in nekdanji domovini Jugoslaviji. Domačini so na film ponosni in vedo, kje so bili posneti glavni prizori. Spomin na film ohranjajo v imenu vsakoletnega srečanja vaščanov Na svoji zemlji – danes in pohoda s športnimi igrami Očka Orel. Sodelovali so tudi pri oblikovanju in pripravi Tematske poti Na svoji zemlji.

Na vrh

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
© 2012 Občina Tolmin. Vse pravice pridržane.